Az autó fényszóró beállítás nem egy ördögtől való dolog és már kevés felszereléssel is bárki el tudja végezni. Leggyakrabban akkor lesz rá szükségünk, ha kiégett az egyik izzó és sürgősen ki kell cserélnünk. Ha egy egyszerű szerelési feladat miatt nem akarjuk elvinni szerelőhöz az autót, az izzó csere és a fényszóró beállítás otthonról is elvégezhető. Izzócserekor pedig mindig ellenőrizni kell, hogy nem állítódtak-e el a lámpáink.
Egy félórás művelettel bárki képes a fényszóró beállítására. A Tools Control útmutatójával ebben segítünk.
Honnan tudhatjuk, hogy fényszóró beállításra van szükségünk?
Az izzók kiégése mellett van még pár olyan jel, amit érdemes figyelnünk vezetés közben. Ilyen lehet a túl alacsony vagy épp magas szögben beállított fényirány. Főleg parkolásnál érezhetjük úgy, hogy bizonyos magasságokban nem kapunk elég fényt.
A másik egyértelmű jel, ha éjszakai vezetés közben sokan villognak ránk, miközben csak rendes világítással haladunk és az izzóink teljesítménye is átlagos. Ilyenkor a lámpa fényszórásának az iránya túl magasra van állítva és elvakítja a fényszóró bekapcsolása nélkül is a szembejövőket. A túl magas és a túl alacsony fényirány is balesetveszélyes, ezért nem szabad halogatni a probléma megoldását.
Mire lesz szükségünk?
- Izzókészlet: figyeljünk rá, hogy hasonló teljesítményű izzót helyezzünk be, ne adjunk le aszimmetrikus fényt. Érdemes mérlegelni az izzók páros cseréjét is.
- Jelölő festék, toll vagy szalag: attól függően, hogy milyen felületen fogjuk jelölni a fényirányt.
- Csavarhúzó: ezzel fogjuk a fényszórás és lámpa pozíciójának a szögét beállítani.
- Mérőszalag
- Egy sötét ruhadarab vagy törülköző
- Egy lelkes jelentkezőre, aki beül az autób. Utas nélkül a fényszóró iránya könnyen eltérhet a valós használattól.
A fényszóró beállítás lépései
- Ellenőrizzük, hogy megfelelő-e a keréknyomás a gumikban.
- Ne legyen tele pakolva az autó felesleges dolgokkal. A csomagtartóban se legyen felesleges teher.
- Érdemes akkor elvégezni a műveletet, ha csak félig van feltöltve az üzemanyagtartály: a gépjármű súlya ilyenkor van legközelebb az átlagoshoz.
- Álljunk az autónkkal 3-5 méteres távolságra egy sötét faltól. Lehet ez a garázs vagy kültéri fal is.
- Az autó mindenképp sima felületen álljon. Kerülni kell a homokos, göröngyös vagy lágy talajt.
- Néhányszor ugráltassuk a kocsit rátartással, hogy a felfüggesztés beálljon természetes alaphelyzetébe.
- Végül mérjük meg, hogy a fényszóró lámpák ugyanakkora távolságra vannak-e a talajszinttől. Ha nem akkor vagy egyenetlen felületen vagyunk, vagy hibásan van beállítva a felfüggesztés.
- Kapcsoljuk be a lámpákat és jelöljük be a fény fókuszának középpontját egy X-szel, vagy T-vel a falfelületen.
- Ellenőrizzük, hogy mindkét jelölés ugyanakkora távolságra van-e a talajtól. A jelnek legfeljebb egy méter magasan kell ennek lennie.
- Tolassunk hátra 8 métert.
- A használati utasításban nézzük, meg hogy mik a gyári javaslatok a fényszóró beállítására. Ezután nyissuk fel a motorháztető és keressük meg a karosszéria elején a lámpák felett a vízszintes és függőleges állítócsavarokat.
- Takarjuk le az egyik lámpát, és állítsuk be a megjelölt felülethez mindkét fényszórót egyenként. Magyarországon a jobb oldali szórónak erősebbnek kell lennie az aszimmetrikus világítás alkalmazás miatt.
- Próbáljuk ki egy laza tesztvezetésen az új világításbeállításokat!
Ha nem sikerül otthon megoldani a fényszóró beállítást, mindenképp vigyük autószervizbe a járművet. Ha túl gyakran kiégnek az izzók vagy nem megfelelő a fényszórók iránya, szakemberhez kell fordulni. A szervizekben komolyabb elektronikai és mechanikai gondokat is meg tudnak oldani: speciális eszközökkel végzik a beállításokat, ráadásul a mérőeszközöket kalibrálják és hitelesítik is.